Tema: Udeskole

Dette nummer indeholder artikler om teorien bag udeskole, helt konkrete udekoleforløb og erfaringer fra forskellige naturvejledere der har arbejdet med udeskole.

  • Skolen på vej ud
    Redaktionel leder
  • Hvad laver man på naturdagene, når man er naturklasse?
    Gitte Andersen har vedlagt årsplan for 3. b. ’s naturdage med fagene dansk, natur/teknik og billedkunst.
  • ”At både tid og rum har betydning for læreprocesserne og derved det at drive skole”
    Artiklen er klippet fra www.udeskole.dk og her beskriver Karen Barfod fordelene og forudsætningerne for det gode udeskoleforløb.
  • Hvorfor skal børn undervises i naturen?
    Malene Bendix har gennemgået forskning og litteratur på området og forklarer hvad der sker med børn der undervises i det fri. De bliver sundere, klogere og gladere!
  • Når børn bliver klogere på verden ved at bruge sproget
    Lene Herholdt der har stået for en del af forskningsprojektet ved Rødkilde, giver nogle af konklusionerne fra deres arbejde med børnenes sprog og læring.
  • Skovprojekt Vikasgu
    Søren Kristensen og Annemette Gadegaard fortæller om det at arbejde i uderummet med børn, der har særlige udfordringer. De efterlyser samarbejde med naturvejledere.
  • Det højtloftede klasseværelse
    Lars Stubkjær Nielsen fortæller hvordan de på Fiskebæk Naturskole har startet udeskoleprojekt med 4 kommuner.
  • Et investeringsobjekt for naturvejledere
    Poul Hjulmann giver et referat fra en lille naturklasseworkshop og her kommer gode erfaringer og nye tanker på banen.
  • Naturklasser uden naturfaglighed
    Torben Juhl var også til den lille workshop om naturklasser og så tydeligt vigtigheden af naturvejlederens tilstedeværelse for at sikre høj naturfaglig kvalitet i undervisningen.
  • Raadvad Naturskoles tilbud til naturklasser
    Dorrit Hansen videregiver sine erfaringer med at opstarte naturklasser.
  • Får naturvejlederen noget ud af det?
    Karen Vesterager har fulgt en 5. klasse i et naturskoleforløb og har lært meget om kommunikation med lærerne, klassens sociale liv, hun har desuden fået tæt kontakt til hele skolen og mulighed for at komme i pressen.
  • Eleverne evaluerer
    Her kan du læse 5.b.’s evaluering af deres naturklasseprojekt.
  • Naturvejlederen på sidelinjen
    Dorrit Hansen har været 15-20 gange med 3.a i skoven i løbet af et år – det er der kommet nogle spændende betragtninger ud af.
  • På Tipoldemors tid
  • De Grønne Guiders indtog i Naturvejlederforeningen
  • Shamanisme – en dyb kontakt til naturen
  • Gud og uglen