Menu
”Børn, sprog og natur” er et kursus som sætter fokus på, hvordan vi kan understøtte 0-6-åriges sproglige udvikling gennem aktiviteter i naturen. Kurset er tilrettelagt så du undervejs får ideer til, hvordan du kan understøtte børn i dit eget formidlingsarbejde og mulighed for at udvikle dit eget sprogforløb.
Børns kommunikation og sprog har afgørende betydning for en række forhold. Det giver dem mulighed for at udtrykke sig, danne relationer, indgå i fællesskaber og indsamle viden – og på længere sigt har det betydning for, hvordan de klarer sig i skolen og i livet – (Citat Styrkede pædagogiske lærerplaner)
Vi vil på kurset give praksiseksempler på sprogaktiviteter, med afsæt i erfaringer fra Naturcenter Amager Strands, ”Et hjem til rejen”, et sprogtilbud der er udviklet i samarbejde med pædagoger og en lokal sprogkonsulent. I løbet af det sidste år har 75 grupper 0-3-årige afprøvet vores tilbud på Naturcenteret. Se evt. mere om forløbet her: https://skoletjenesten.dk/tilbud/et-hjem-til-rejen-med-fokus-paa-sproglig-udvikling
Du kommer til at afprøve nogle af aktiviteterne på egen krop, og får mulighed for at tilpasse dem til egen praksis. Kurset formidler også pædagogikken bag sprog og udvikling, og hvorfor de styrkede pædagogiske læreplaner er relevante for naturvejleder og andre der arbejder med de mindste børn i naturen.
Kurset er opbygget således
Ved spørgsmål angående:
UNDERVISERE
Pernille Haugaard Jensen er undervisnings- og udviklingsansvarlig på Naturcenter Amager Strand, Skoletjenesten. Hun er uddannet lærer og diplomudannet i Naturfagsdidaktik. Pernille har siden 2015, arbejdet med at udvikle Naturcenter Amager Strand pædagogiske profil – og udvikle specifikke læringstilbud til forskellige alder og målgrupper bl.a. vuggestue, børnehave, indskoling, mellemtrin og udskoling.
Aska Maria Ono Bjerresø er undervisnings- og udviklingsansvarlig på Naturcenter Amager Strand, Skoletjenesten og har arbejdet med udvikling og drift af undervisning på Naturcenteret de sidste fem år. Undervisningen har tilbudt storbyens børn en verden, hvor de kan afprøve og udvikle forskellige sider af sig selv, både fagligt, sprogligt, kropsligt og socialt. Undervisningen handler om naturen på stranden og har haft en science-pædagogisk og naturfaglig vinkel på al undervisning. Udviklingsarbejdet med undervisning har været målrettet børn fra vuggestue over grundskole til studerende ved videregående uddannelse og kurser for voksne.
Malene Karen Meyer er sprogvejleder på Nørrebro/Bispebjerg, og arbejder til daglig med sparring til dagtilbud om integration, sprog og sprogvurderinger. Malene er oprindelig uddannet pædagog og har mange års erfaring med sprogarbejde i Københavns kommune.