Tema: Evaluering af naturvejledning

Dette nummer indeholder artikler om hvad evaluering kan bruges til i naturvejledningen, om forskellige evalueringsmetoder og om undersøgelsesresultater af evalueringsprojekter.

  • Det går jo meget godt
    redaktionel leder
  • Evaluering stiller sig mellem os og naturen – hvorfor det?
    Peter Dahler -Larsen filosoferer over tidens evlaueringsbølge, hvordan kan vi bruge den konstruktivt?
  • Interview med 69 børn, som går i 1. klasse
    Anja Hørnell præsenterer resultaterne fra sit speciale om effekterne af naturvejledning til børn. Anja kommer med konkrete råd til opbygning af naturformidlingsforløb: oplevelser i virkelig natur, inddragelse af krop, sanser og følelser og så skal både børn og voksne være aktive.
  • Effektmåling af naturvejledningens indsatsområder
    Fællessekretariatet udbyder et litteraturstudie for at konkretisere effektmålinger
  • Evaluering – et nyttigt redskab til udvikling
    Lars Nygaard bruger CAND(Center for Anvendt NaturfagsDidaktik) Projekt til at udvikle fremtidens læringsmiljøer. Lars deler ud af sine erfaringer med spørgeskemaer, interview, fokusgrupper og iagttagelser.
  • Sæt dig et mål og nå det
    Helen Holm beskriver hvordan man når sine mål med SMARTØF, et målsætningsværktøj med en klar arbejdsmetode.
  • Natur-chill-out i Miljøministeriet på Kulturnatten
    Her beskriver fire kommunikationsstuderende fra RUC hvordan de prøvede at lave en naturoplevelse inde midt i byen og derefter evaluerede den og hvilke resultater det gav.
  • Begrebskort – en hjælp til evaluering
    Annemarie Møller Andersen introducerer, hvordan begreber kan forklares som ”billeddannende ord”.
  • Tips og Tricks – Evaluering og reflektion